Language Acquisition
Learning to speak another language means taking one’s place in the human community. It means reaching out to others across cultural and linguistic boundaries. Language is far more than a system to be explained. It is our most important link to the world around us. Language is culture in motion. It is people interacting with people.” Savignon (1983).
IB’s first mission is to provide students with the ability to communicate in a variety of modes in more than one language, which is essential to the concept of an international education. Nevertheless, it helps students realize that there are diverse ways of living, behaving and viewing the world.
For this reason, the language acquisition department in the Wellspring Learning Community provides three languages for the MYP students such as Spanish, Italian, and French. Students have the freedom to choose which language they want to learn, in addition to Arabic.
The aims of all MYP stubjects state what a teacher may expect to teach and what a student may expect to experience and learn but mostly how to become a critical and competent communicator.
The aims of the teaching and learning of MYP language acquisition are to:
- Gain proficiency in an additional language while supporting maintenance of their mother tongue and cultural heritage.
- Develop a respect for, and understanding of, diverse linguistic and cultural heritages.
- Enable the student to develop multiliteracy skills through the use of a range of learning tools, such as multimedia, in the various modes of communication.
- Enable the student to recognize and use language as a vehicle of thought, reflection, self-expression and learning in other subjects, and as a tool for enhancing literacy.
- Encourage an awareness and understanding of the perspectives of people from own and other cultures.
More details of the curriculum for the languages can be found here.
اكتساب الّلغة
يعنى قسم الّلغة العربية بتعليم الّلغة لغير الّناطقين أيًضا عبراعتماد المنهجّية المتعلّقة باكتساب الّلغة في الّسنوات المتوّسطة، حيث يتّم تقسيم الطّلاب تبعاً لمستوياتهم إلى مراحل وبعدها يتّم تطويرمهارات وكفاءات المتعلّمين تباًعا وصوًلا إلى المرحلة الّسادسة حيث ينتقل بعدها إلى دراسة “الّلغة والأدب” إن اجتازالطّالب التّقييم الذي يحّدد مستواه
إن الآلية المعتمدة في هذا القسم تتيح للمتعلّمين تطوير قدراتهم اللازمة للتّواصل تواصلا مناسًبا وفّعاًلا في عدٍد متزايد من الّسياقات الاجتماعّية والثّقافّية والأكاديمّية، ولمجموعة متزايدة من الجماهير والأغراض كي يتعزز الوعي بالثّقافات المختلفة والعقلية الّدولية عبراكتساب لغة إحدى الثّقافات من جهة، وإمكانات التأّمل في وجهات الّنظر الثّقافّية واكتشافها من جهة أخرى
كما نحرص على تشجيع المتعلّمين في هذا القسم على اكتساب قدرة لغويّة في لغة غير لغتهم الأم ، وتطوير احترا ٍم وفهم للإرث الّلغوي والثّقافي المتنوّع للآخرين مع التّمتّع
بقاعدة مهارات لتسهيل المزيد من تعلّم الّلغات